Agama buat kehidupan di akhirat, harta buat kehidupan di dunia. Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati, tetapi orang yang tidak beragama merasa lebih sengsara -Saidina Abu Bakar As-Siddiq

e-usrah

Friday, December 30, 2011

tutup vs bungkus

kreadit to amal_muslimah.blogspot.com


*perkongsian dari Remaja Islam ke remaa islam yg lain


Korang TUTUP aurat ke BUNGKUS aurat?Beza BUNGKUS dengan TUTUP adalah amat besar.

Situasi 1:
Aisyah: Ahmad, cbe teka aku tgh BUNGKUS ape?
Ahmad: Alaaa, nasi lemak.
Aisyah: Aik? Mne ko tau?
Ahmad: Aku nmpk nasi tkluar sikit tu. Lgpun aku tau ko mmg jual nasi lemak.
Aisyah: Ok2. Cbe teka nasi lemak ni byk ke sikit?
Ahmad: Alaaa lg sng. Byk la.
Aisyah: Ha? Cmne ko tau ni?
Ahmad: Tgok bntuk & saiz laa. BUNGKUSan bsar, byk. BUNGKUSan kcik, sikit. Haha kantoi.
Aisyah: Pandainye ko ni.
Ahmad: Bkn aku yg pndai, ko yg xpndai. Haha.
Aisyah: Ceh. Malas la soal.

Situasi 2:
Aisyah: Ahmad, cbe teka aku TUTUP ape dgn tudung saji ni?
Ahmad: Hmmm. Ikan goreng?
Aisyah: Salah.
Ahmad: Telur dadar?
Aisyah: Salah lg.
Ahmad: Karipap?
Aisyah: Salah jugak.
Ahmad: Fail MQA?
Aisyah: Ish. Lg la salah.
Ahmad: Abis tu ape? Mne la aku nk tau ape yg ko TUTUP tu.
Aisyah: Nasi lemak laa. Cbe teka byk ke sikit?
Ahmad: Ceh. Mne aku nk tau. Malas la jwb.

Maka pilihlah TUTUP. :-)

copy/paste @ MINDA REMAJA ISLAM

sedekah bukan hanya DUIT



dari abu Dzar RA, ia berkata bahwa sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda " setiap ruas tulang kalian terdapat sedekah, setiap ucapan TAHMID ( alhamdulillah) , setiap ucapan "TAHLIL" ( laa ilaaha illallah) adalah sedekah, setiap ucapan TAKBIR ( allahu Akbar) adalah sedekah. menyeru keaikan adalah sedekah dan mencegah kemungkaran adalah sedekah.Dua rakaat yang dikerjakan seorang pada solat DHUHA telah mencukupi segalanya"
hadis riwayat MUSLIM
(hadis 118,kitab riyadhus solehin jilid 1 pustaka nasional)


seronokkan bersedekah...
mungkin kadang-kadang kita tidak mampu untuk mengeluarkan wang tunai utk membantu masyarakat sekeliling...
tapi dengan Zikir adalah sumber kukuatan jasad untuk membantu masyarakat sekeliling..
insyaALLAH

Nabi Ibrahim melawat menantu

Saya ingin menyingkap kembali sejarah Nabi Ibrahim sewaktu baginda menziarahi menantunya.
Pada waktu itu, puteranya, Nabi Ismail tiada di rumah sedangkan isterinya belum pernah bertemu bapa mertuanya, Nabi Ibrahim.Apabila sampai di rumah anaknya itu, terjadilah dialog antara Nabi Ibrahim dan menantunya
Nabi Ibrahim : Siapakah kamu?
Menantu : Aku isteri Ismail.
Nabi Ibrahim : Di manakah suamimu, Ismail?
Menantu : Dia pergi berburu.
Nabi Ibrahim : Bagaimanakah keadaan hidupmu sekeluarga?
Menantu : Oh, kami semua dalam kesempitandan (mengeluh) tidak pernah senang dan lapang.
Nabi Ibrahim : Baiklah! Jika suamimu balik, sampaikan salamku padanya. Katakan padanya, tukar tiang pintu rumahnya (sebagai kiasan supaya menceraikan isterinya).
Menantu : Ya, baiklah.
Setelah Nabi Ismail pulang daripada berburu, isterinya terus menceritakan tentang orang tua yang telah singgah di rumah mereka.
Nabi Ismail : Adakah apa-apa yang ditanya oleh orang tua itu?
Isteri : Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.
Nabi Ismail : Apa jawapanmu?
Isteri : Aku ceritakan kita ini orang yang susah.Hidup kita ini selalu dalam kesempitan, tidak pernah senang.
Nabi Ismail : Adakah dia berpesan apa-apa?
Isteri : Ya ada. Dia berpesan supaya aku menyampaikan salam kepadamu serta meminta kamu menukarkan tiang pintu rumahmu.
Nabi Ismail : Sebenarnya dia itu ayahku. Dia menyuruh kita berpisah.
Sekarang kembalilah kau kepada keluargamu.Ismail pun menceraikan isterinya yang suka merungut, tidak bertimbang rasa serta tidak bersyukur kepada takdir Allah SWT. Sanggup pula mendedahkan rahsia rumah tangga kepada orang luar.Tidak lama selepas itu, Nabi Ismail berkahwin lagi.

Setelah sekian lama, Nabi Ibrahim datang lagi ke Makkah dengan tujuan menziarahi anak dan menantunya. Berlakulah lagi pertemuan antara mertua dan menantu yang salingtidak mengenali.
Nabi Ibrahim : Dimana suamimu?
Menantu : Dia tiada dirumah. Dia sedang memburu.
Nabi Ibrahim : Bagaimana keadaan hidupmu sekeluarga? Mudah-mudahan dalam kesenangan?
Menantu : Syukurlah kepada tuhan, kami semua dalam keadaan sejahtera, tiada apa yang kurang.
Nabi Ibrahim : Baguslah kalau begitu.
Menantu : Silalah duduk sebentar. Boleh saya hidangkan sedikit makanan.
Nabi Ibrahim : Apa pula yang ingin kamu hidangkan?
Menantu : Ada sedikit daging, tunggulah saya sediakan minuman dahulu.
Nabi Ibrahim : (Berdoa) Ya Allah! Ya Tuhanku! Berkatilah mereka dalam makan minum mereka.
(Berdasarkan peristiwa ini, Rasulullah beranggapan keadaan mewah negeri Makkah adalah berkat doa Nabi Ibrahim).
Nabi Ibrahim : Baiklah, nanti apabila suamimu pulang, sampai- kan salamku kepadanya. Suruhlah dia menetapkan tiang pintu rumahnya sebagai kiasan untuk mengekalkan isteri Nabi Ismail).
Apabila Nabi Ismail pulang daripada berburu, seperti biasa dia bertanyasekiranya sesiapa datang datang mencarinya.
Nabi Ismail : Ada sesiapa datang semasa aku tiada di rumah?
Isteri : Ya, ada. Seorang tua yang baik rupanya dan perwatakannya sepertimu.
Nabi Ismail : Apa katanya?
Isteri : Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.
Nabi Ismail : Apa jawapanmu?
Isteri : Aku nyatakan kepadanya hidup kita dalam keadaan baik, tiada apapun yang kurang. Aku ajak juga dia makan dan minum.
Nabi Ismail : Adakah dia berpesan apa-apa?
Isteri : Ada, dia berkirim salam buatmu dan menyuruh kamu mengekalkan tiang pintu rumahmu.
Nabi Ismail : Oh, begitu. Sebenarnya dialah ayahku. Tiang pintu yang dimaksudkannya itu ialah dirimu yang dimintanya untuk aku kekalkan.
Isteri : Alhamdulillah, syukur




Tuesday, December 27, 2011

perempuan vs minyak wangi





“Apabila seorang perempuan memakai minyak wangi dan kemudian melintasi sekumpulan manusia dengan maksud untuk mereka itu menghidu wangiannya, maka perempuan itu adalah penzina. Dan setiap mata itu adalah penzina jua” [Hadith riwayat al-Nasaa'ie, Ibn Khuzaimah dan Ibn Hibban]

Friday, December 23, 2011

biar kabur pengihatan dari kabur hati



tiada siapa ingin diri nya cacat cela...
semua manusia impikan suatu yang sempurna..

akan tetapi..
kadang-kadang ketidak sempurnaan itulah
yang melengkapi segalanya...

lebih baik 
JIKA
manusia itu kabur PENGLIHATAN nya..
DARI
mereka yang CELIK penglihatan
yang menjadikan kehidupan
hanya untuk kejyaan dan kekayaan DUNIA

tanpa pengharapan redho ALLAH

haipemilik hati yang patah



Untuk yang sedang bersedih
Beramalah kerana Allah, agar peluhmu tidak sia-sia. Jangan kau hentikan amalmu kerana banjir airmata kecewa yang menghalang jalanmu. Sesungguhnya Allah tidak pernah luput hitungannya. Dia akan meninggikan setiap hamba yang jatuh bangun menyempurnakan pengabdian padaNya.


Wahai jiwa yang sedang layu…
Panjangkanlah sujudmu di malam-malam sunyi. Agar kau tahu bahawa keindahan tetap bersemayam di hati orang-orang yang mendapati cinta Illahi. Dan menangislah sepuasnya… ketika hanya ada kau dan Dia. Adukan sahaja segala resahmu. Sebab dialah yang memiliki jawapannya.

Wahai jiwa yang sedang dirundung gelisah…
Jangan pernah berhenti mendengarnya bertutur. Walau ceritanya merobek-robek harapan yang sedang kau tumbuhkan. Kadangkala manusia tidak mengenal dirinya sendiri bukan? Dengarlah nasihat seorang bijak, tentang seseorang yang sedang mencari kebahagiaan. Kebahagiaan hanya akan diperoleh dengan banyak memberi.

Untukmu yang sedang luka..
Jangan pernah engkau hentikan lantunan ayat-ayat cinta. Sekalipun suaranya tenggelam tertelan riuh desakan air mata. Kau tidak akan pernah tahu siapa yang akan terubat dengan lantunanmu. Maka teruskanlah nyanyian sucimu.

Hai pemilik hati yang patah..
“…yang kau sayang selalu sahaja menerbitkan kesedihan hatimu..” Percayalah bahawa cinta dapat ditumbuhkan dimana saja. Jika hati diumpamakan pintu, adalah wajar jika kita mengetuk pintu yang salah. Insya Allah, Kau yang akan menemukan pintumu. Mintakan pada Dia yang Menebar Cinta!

Kawanku yang dicintai Allah..
Hidup ini hanyalah permainan yang harus kita mainkan dengan sungguh-sungguh. Maka, tiada gunanya berlama-lama dalam duka. Duka yang bertahun hanya akan membuatmu buta akan banyak kebahagiaan yang disajikan Allah padamu. Duka yang kau genggam akan membuatkan mu jauh dari rasa syukur.

Ini untukmu yang sedang bersedih
Dalam rangka menasihati diri sendiri…

Wednesday, December 21, 2011

PERLIS quran DigiTal

menjual Quran Digital bagi pembeli sekitar negeri PERLIS

Tuesday, December 20, 2011

Piliharaya Jalan Kematian

bila bercerita tentang mayat, kubur, kematian...
pastinya sesuatu yang menggerunkan
sesuatu yang menginsakan
setiap orang pasti merasai kematian
cuma nya
kita tidak tah
bila ajal kita
bagaimana ajal kita di cabut..
sama ada kita meninggal dalam keadaan tidur
atau 
meninggal dlm keadaan berjalan
atau
meninggal dalam perjuangan
semua ini kita x akan tahu...
kita x mampu untuk memilihnya
TAPI
kita boleh memilih jalannya
|

2 video di bawah memaparkan 2 kisah kematian yang berbeza- beza





Thursday, December 15, 2011

lagi-lagi isu HUDUD

saya bukan peminat politik
saya juga bukan lah pengkritik politik
jauh lagi saya jua bukanlah ahli poliitk



apatah lagi saya x berminat utk membaca article tentag politik...
tapi bila mana isu agama di perlekeh kan..
tu yang saya pelik
bila mana isu agama di main2 kan
seolah -olah orang melayu tu bukan orang islam..





dan saya berminat nak membeza kan
cara pemikiran setiap pelakon...
sama ada dengan ilmu atau x

Monday, December 05, 2011

bahtera penyelamat

 APAbila seseorang yang merasai dalam diri mereka ada nya satu sifat iaitu sifat perlu nya menyampaikan amal maaruf nahi mungkar..Pastinya akan merasai bahawa diri mereka sudah cukup bekalan..mereka lah yang terbaik di antara mad`u, mereka lah itu, mereka lah ini..

kadang-kadang terdapat jua yang merasai menyampaikan perkara baik itu adalah satu bebanan..adalah satu perkara yang menyusahkan..

tapi buat para dua`t sekali...bukan itu yang patut kamu rasakan , bukan itu yang patut kamu lakukan...

sifat itulah yang membuatkan orang membenci akan dakwah, orang membenci untuk melakukan kebaikan...

ALANGKAH indah apabila para-para dua`t sefikiran, se ering dan sejalan..MUNGKIN bahan bacaan ini boleh menjadi panduan buat para dua`at...




KISAH MANGKUK YANG CANTIK, MADU DAN RAMBUT

 
 
KISAH MANGKUK YANG
CANTIK, MADU DAN RAMBUT

Rasulullah s.a.w., dengan
sahabat-sahabatnya Abakar r.a.,
Umar r.a., Utsman r.a., dan 'Ali
r.a., bertamu ke rumah Ali r.a. Di
rumah Ali r.a. istrinya Sayidatina
Fathimah r.ha. puteri Rasulullah
s.a.w.menghidangkan untuk
mereka madu yang diletakkan di
dalam sebuah mangkuk yang
cantik, dan ketika semangkuk
madu itu dihidangkan sehelai
rambut terikut di dalam
mangkuk itu. Rasulullah
s.a.w.kemudian meminta
kesemua sahabatnya untuk
membuat suatu perbandingan
terhadap ketiga benda tersebut
(Mangkuk yang cantik, madu,
dan sehelai rambut).

bila nak bertaubat

saya sangat suka dengar lagu ToMAT . Taubat MAKSIAT dr kumpulan WALI BAND indonesia..sangat menginsafkan.. TAPI saya lebih teruja bila terbaca hadis IMAM NAWAWI tentang taubat

 dari Abu HAmzah iaitu Anas bin Malik al-Anshati r.a..pelayan rasulullah s.a.w katanya Rasulullah pernah bersabda " nescaya ALLAH itu lebih gembira dengan taubat hambanya daripada gembiranya seorag dari engkau semua yang telah jatuh atas unta dan oleh ALLAH ia tersesat di suatu tanah yang luas" Muttafaq Alaih- di ambil dr kitab riyadhus solehin (jilid 1/no 15)

Anas bin Malik merupakan khadam kepada Rasul berkhidmat dengan baginda hampir 10 tahun merupakan orang ansar

hadis di atas menceritakan ALLAH gembira/suka akan hambanya yang bertaubat.CUBA KITA BAYANG KAN.. kita mempunya seekor unta dan sedikit makanan...dan berada di padang pasir yang luas..secara tiba-tiba..unta yang di miliki hilang.. kita terus dan terus mencari unta tersebut sehinggalah berputus asa.

kemudian terlihat sepohon pokok. dan kita menuju ke pohon tersebut lalu tertidur di situ..Bangun sahaja dari tidur terus melihat kenderaan yang dimiliki berada di sisi..Betapa gebiranya kita..TAPI lebih gembira ALLAH terhadapat hambanya yg berTAUBAT melebihi hambanya yg dikisahkan dalam kisah di atas..

“Amal yang paling baik adalah yang paling ikhlas dan paling benar. Jika amal itu ikhlas tapi tidak benar, maka tidaklah diterima. Jika amal itu benar tapi tidak ikhlas, juga tidak akan diterima kecuali jika dilakukan secara ikhlas. Ikhlas artinya dilakukan hanya karena Allah. Adapun benar artinya adalah sesuai dengan sunnah (tuntunan dan petunjuk Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam).” (Fudhail bin ‘Iyadh)