Agama buat kehidupan di akhirat, harta buat kehidupan di dunia. Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati, tetapi orang yang tidak beragama merasa lebih sengsara -Saidina Abu Bakar As-Siddiq

e-usrah

Wednesday, October 12, 2011

awakkk... tolong la... saya sangat-sangatt rindukan awakk

awakkk...
tolong la...
saya sangat-sangatt rindukan awakk
pleazzzee...
awak jangan tinggalkan saya..
pleasee....

lama x jumpa awak...
rindu sesangat...
cewahhhh mood jiwang la plak...

saya
saya sesangattt rindukan awakkk...

;.....((((


tolong jangan pergi USRAH...

sapa USRAH???
klu nak tau USRAH ni lah suami saya buat masa skang
saya sangat-sangat rindukan dia


keh keh keh...
tertipu tak...
antara semua benda yang di buat
saya paling rindukan USRAH..
last time pegi usrah aroud last 3 weeks...
means hampir sebulan x mendapat santapan hati...

dah-dah rindu...
amik hang minggu ni mai 3 usrah nak kena p..
apapun aulawiyat tu penting..
helah jua tersangat penting
almaklum lah usrah malam lak tu
pas isyak
jeles la plak tengok sahabat dah berkahwin
senang je nak turun usrah
(mode nak kawen mai..gatai noo)

apapun terjadi USRAH itu tersangat-sangat penting bagi saya....kerana semua perkara-perkara basic boleh dimulakan dengan usrah. Dengan berusrah lah kita mampu untuk mengikat hati-hati yang baru untuk berpaut pada dahan yang masih menghijau mahunpun dahan yang telah koko kehitaman..
di usrah inilah mampu untuk menjadi medan kita " meluahkan pendapat" "berdiskusi" " mencambahkan idea-idea" malahan ia jua medan untuk kita "meringankan beban" serta " rehlahkan badan,minda serta hati"..Bila mana sesuatu perkara di lakukan pastinya akan ada basic.Ibarat memasak ada bahan-bahan basicnya seperti minyak, bawang,garam dan cili.Sudah pasti xda satu masakan yang tidak meletakkan bahan basic ni kan..cumanya yang berbeza dari segi kuantitinya..begitu jua dengan usrah. ada rukun nya yang perlu kita fahami dan jadikan sebagai guide line.JOM kita berkenalan dengan suami saya USRAH

APA ITU USRAH?


usrah itu dari perkataan arab yang membawa erti keluarga. Ibarat kita dan ahli keluarga. bagai air di cincang tidak akan putus. ataupun dari sudut ilmunya, usrah ini boleh di ertikan sebagai satu majlis @ aktiviti di mana sekumpulan umat manusia berkumpul untuk sama-sama berkongsi ilmu, berkongsi masaalah,berketawa riang dan pelbagai aktiviti yang di lakukan berkumpulan . ataupun dalam bahasa omputehnya dipanggil study group. akan tetapi usrah bukan sahaja tertumpu kepada belajar dan menuntut ilmu sahaja.





APA itu rukun USRAH?

rukun usrah seperti yang tertera di rajah atas

1- taaruf

bak kata orang tak kenal maka tak cinta.. inilah ertinya taaruf. saling kenal mengenali. manakan boleh kita bersembang, bergelak tawa dalam kumpulan tanpa kita mengenali satu sama lain. di sinilah ikatan UKHWAH bermula..

2- tafahum

ertinya saling memahami antara satu sama lain.Ce citer cam na..tidak lengkap sebuah perkenalan jika kita hanya mengetahui nama, nama manja, makanan kegemaran dan llg tanpa kita memahami BAGAIMANAKAH kawan kita ini, SEPERTI manakah sifat sahabat kita ini..kuat merajuk kah, pemaafkah,
inilah fungsi tafahum. melengkapkan sesi perkenalan kita.

3- takaful

ibarat cubit peha kira, peha kanan terasa. inilah takaful = saling bantu membantu. Jika kita sudah mengenali dia, kita sudah tahu sifatnya, perangainya, mehnahnya, masalah nya,. tidak lengkap jika kita biarkan dia jatuh ke gaung di hadapan kita, tanpa kita menghulurkan tangan menarik dia kembali ke tanah rata.

DIMANA usrah boleh dilakukan?



  • di shoping complex
  • di pasar malam
  • di kolam renang
  • di masjid
  • di rumah
  • di mana-mana sahaja
asalkan bumi berpijak itu bumi ALLAh,disitulah usrah bernafas

inilah dia serba sikit, coret-coret hari ni..

No comments:

“Amal yang paling baik adalah yang paling ikhlas dan paling benar. Jika amal itu ikhlas tapi tidak benar, maka tidaklah diterima. Jika amal itu benar tapi tidak ikhlas, juga tidak akan diterima kecuali jika dilakukan secara ikhlas. Ikhlas artinya dilakukan hanya karena Allah. Adapun benar artinya adalah sesuai dengan sunnah (tuntunan dan petunjuk Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam).” (Fudhail bin ‘Iyadh)