Agama buat kehidupan di akhirat, harta buat kehidupan di dunia. Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati, tetapi orang yang tidak beragama merasa lebih sengsara -Saidina Abu Bakar As-Siddiq

e-usrah

Saturday, October 15, 2011

itu satu tanggungjawab, bukan untuk satu kritikan

DUNIA KINI

bila mana kita melihat berita-berita dalam dada akhbar, anak di buang, anak bunuh bapa, bapa makan anak, janin di buang...macam-macam persepsi kita pelbagai kata-kata kesat di luahkan dari mulut kita..
malahan dalam laman sosial Facebook sudah terbina pelbagai page bagi mungutuk-kutuk mereka-mereka yang melakuakn perkara sedemikian.Namun APAKAH kesannya dari kita mengutuk,memaki hamun, mencaci mereka-mereka ini usai kita membaca berita-berita ini di dada akhbar.TIADA kan, malahan genjala sebegini masih berlaku dan berlaku.

Tiada kesan langsung dari kita terus memberi negetif komen dengan hanya tahu berbicara kesat,hina tanapa menyedari hakikat sebenarnya tanggungjawab tersebut terletak di tangan kita.bila mana pembaca-pembaca akhbar, memberi respons sedemikian rupa mungkin disebabkan perkara tersebut tidak berlaku dalam keluarga kalian. . Mungkin pembaca kini hidup dalam sebuah kehidupan harmoni dan masyarakat yang mempunyai cara pemikiran yang sama.Akan tetapi bagaimana dengan anak cucu pembaca 10 tahun lagi, 20 tahun lagi.Tiada siapa akan tahu akan masa depan. Tiada siapa tahu halatuju & keadaan anak cucu.


KRITIKAN ke TANGGUNGJAWAB

" ceh, masa buat x ingat dunia, dah jadi baru tau"
" dah buat berani tanggung"
" dah la buat dosa zina, tambah lagi dengan dosa bunuh anak, t tanggung di neraka"

mungkin ni statement yang akan terpacul dari mulut kita.Tiada langsung effect yang akan sizina dapat melainkan kita ubah dengan satu rasa tanggungjawab.

SATU TANGGUNGJAWAB untuk memberi ilmu kepada mesyarakat
SATU TANGGUNGJAWAb untuk membawa remaja-remaja ini ke pangkal jalan
SATU TANGGUNGJAWAB untuk mendidik remaja-remaja ini mengenal hukum agama
SATU TANGGUNGJAWAB untuk menjaga mereka ini agar tidak terus terjebak kembali
SATU TANGGUNGJAWAB untuk mendidik IBU BAPA bahawa peri pentingnya menjaga pergaulan anak mereka
SATU TANGGUNGJAWAB untuk memberi IBU BAPA mereka ilmu agama
SATIU TANGGUNGJAWAB untuk mengajak IBU BAPA mereka ke MASJID



BIAR SALAH DALAM BERSANGKA BAIK DARI BENAR DALAM BERSANGKA BURUK


" Sekiranya seorang itu mempunyai 99 keburukan dan 1 kebaikan, pandanglah akan kebaikan yang 1 itu nescaya kebaikan dalam dirimu akan bertambah. Dan tiliklah akan dirimu, walaupun kamu mempunyai 99 kebaikan dan 1 keburukan, tiliklah keburukanmu itu mudah-mudahan kamu dapat perbaiki keburukan itu"

Turning our mindset|
by
transformation  to change the perception of thought
 transformasi berjaya



No comments:

“Amal yang paling baik adalah yang paling ikhlas dan paling benar. Jika amal itu ikhlas tapi tidak benar, maka tidaklah diterima. Jika amal itu benar tapi tidak ikhlas, juga tidak akan diterima kecuali jika dilakukan secara ikhlas. Ikhlas artinya dilakukan hanya karena Allah. Adapun benar artinya adalah sesuai dengan sunnah (tuntunan dan petunjuk Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam).” (Fudhail bin ‘Iyadh)