Agama buat kehidupan di akhirat, harta buat kehidupan di dunia. Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati, tetapi orang yang tidak beragama merasa lebih sengsara -Saidina Abu Bakar As-Siddiq

e-usrah

Wednesday, August 15, 2012

Di manakah hati kita diletakan di dalam kehidupan ini?




Di manakah hati kita diletakan di dalam kehidupan ini?

pernah tak satu ketika, kita mencuri masa kita walaupun sesaat untuk bertanya HATI kita..Dimana kita meletakkannya dalam kehidupan kita.adakah hati kita ini sekadar satu organ dalam, yang berfungsi sebagai satu tempat pertukaran darah oksigen dan carbon diokside.
atau hati kita diletakkan satu tempat sebagai madarasah,sekolah,tuisyen mendidik jiwa kita mengenali kehidupan dunia, mengenali keidupan akhirat, bermatlamat untuk dunia seiring dengan akhirat.

Kita bukan lah malaikat yang iman nya tidak turun, kita bukanlah nabi yang iman nya sentiasa naik, kita juga bukan lah dilahhirkan sebagai syaitan, yang iman nya tiada. Tapi kita hanya lah hamba Allah yang kadang-kadang iman naik kadang-kadang kita alpha iman kita merudum jauh.  Malahan hati kita membawa maut sebelum kita dimautkan . menurut Sheikh Ibn Ata`iilah hati yang mati itu boleh diklasifiasikan sebagai


“Sebahagian daripada tandanya matinya hati, iaitu jika tidak berasa sedih kerana tertinggalnya suatu amalan kebaikan, juga tidak menyesal jika buat sesuatu perlanggaran dosa”.

 kita sendiri kadang-kadang tidak sedar yang hati kita sebenar nya sedang nazak. Dek kerna ego, kita ketepikan penyakit kerna malu untuk mendapat rawatan. Maksiat masih lagi berleluasa dalam diri kita. .
Kita sibuk untuk menasihati orang, jangan itulah, jangan inilah, buat itulah bat inilahlah..alahan sehingga nasihat itu mampu memberi kesan kepada mereka..tapi sayang nya . ... teguran yang kita beri, langsung tidak memberi hasil, tidak memberi kesan kepada hati kita..PUNCA nya..itulah HATI kita MAsih bermaksiat. Kita bermaksiat dengan ALLAH, kita masih melakukan dosa-dosa yang kita sendiri tidak sedar.


pesan Imam AL-ghazali..
 " cari lah hatimu di tida tempat.. temui hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran, tetapi jika tidak kau temui, crilah hatimu ketika mengerjakan solat, jika tidak kau temui juga, kau carilah hatimu ketika duduk bertafakur mengingati mati, jika tidak temui juga, maka berdoalah kepada ALLAH, Pinta hati yang baru, kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati"

ALLAHUAKBAR..



No comments:

“Amal yang paling baik adalah yang paling ikhlas dan paling benar. Jika amal itu ikhlas tapi tidak benar, maka tidaklah diterima. Jika amal itu benar tapi tidak ikhlas, juga tidak akan diterima kecuali jika dilakukan secara ikhlas. Ikhlas artinya dilakukan hanya karena Allah. Adapun benar artinya adalah sesuai dengan sunnah (tuntunan dan petunjuk Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam).” (Fudhail bin ‘Iyadh)