Agama buat kehidupan di akhirat, harta buat kehidupan di dunia. Di dunia orang yang tidak berharta berasa susah hati, tetapi orang yang tidak beragama merasa lebih sengsara -Saidina Abu Bakar As-Siddiq

e-usrah

Monday, September 03, 2012

Tunduklah Pandangan wahai anak muda



TUNDUKLAH PANDANGANMU WAHAI ANAK MUDA..




ada satu kisah tentang seorang pemuda berjumpa dengan gurunya lalu sempat bertanya kepada gurunya dengan satu soalan:


Anak Muda: "guru! saya ni seorang anak muda yang kuat dan banyak keinginan, saya tidak mampu menegah diri saya daripada memandang kepada perempuan2 di pasar, apakah yang patut saya lakukan?"


lalu gurunya telah memberikan secawan yang diisi penuh dgn susu dan gurunya telah memberi pesan kepada anak muda ini, agar dia membawa secawan susu itu ke satu tempat.
"awak kena bawa secawan susu ini ke tempat yang telah aku tentukan dan awak mesti melalui pasar itu tanpa menumpahkan sdikitpun air susu dalam cawan itu"

guru memanggil salah seorang anak muridnya, agar memerhatikan pergerakan anak muda ini, dan memerintahkan agar memukulnya di khalayak ramai sekiranya anak muda ini menumpahkan susu itu.

akhirnya..

anak muda ini berjaya membawa susu tersebut ke tempat yang telah ditentukan oleh guru ini tanpa menumpahkan setitik pun dari cawan.

lalu guru bertanya: "BERAPA RAMAI PEREMPUAN DAN ANAK DARA YANG TELAH KAMU PANDANG SEPANJANG JALAN?".

anak muda menjawab: " wahai guru ku! aku tak pandang apa2 pun sepanjang jalan. ini kerana aku cuma takut dipukul dan dimalukan dihadapan khalayak ramai apabila aku menumpahkan air susu ini".

gurunya berkata: " BEGITULAH KEADAAN ORANG BERIMAN, SEORANG MUKMIN ITU AKAN SENTIASA TAKUT KEPADA ALLAH DAN SEKSAAN DIAKHIRAT KELAK APABILA MELAKUKAN MAKSIAT"

ORANG YANG BERIMAN AKAN MENJAGA DIRI2 MEREKA DARIPADA MELAKUKAN MAKSIAT.

MEREKA SENTIASA MEMBERI FOKUS UNTUK PERSEDIAN HARI KIAMAT.

No comments:

“Amal yang paling baik adalah yang paling ikhlas dan paling benar. Jika amal itu ikhlas tapi tidak benar, maka tidaklah diterima. Jika amal itu benar tapi tidak ikhlas, juga tidak akan diterima kecuali jika dilakukan secara ikhlas. Ikhlas artinya dilakukan hanya karena Allah. Adapun benar artinya adalah sesuai dengan sunnah (tuntunan dan petunjuk Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam).” (Fudhail bin ‘Iyadh)